Kościół katolicki nadal traci miliony ochrzczonych wiernych

w Ameryce Łacińskiej

 

051_kosciol_w_ameryce_lacinskiej.jpg

Fot. Świątynia Salomona w São Paulo shutterstock / DomiMrc

 

Ostatnie wydanie Latinobarometro potwierdziło, że Kościół katolicki nadal traci miliony ochrzczonych wiernych, z których większość zmierza w kierunku ewangelicznego protestantyzmu.

  

20 stycznia 2022

 

Liczba katolików nie przekracza 50% populacji Urugwaju i całej Ameryki Środkowej z wyjątkiem Kostaryki. Tak samo będzie w tym roku w Brazylii.

Hiszpański i portugalskojęzyczny kontynent amerykański w większości przestaje być katolicki. Ani dokumenty, ani synody, ani tysiąc i jeden warunkowych planów duszpasterskich nie wydają się być w stanie powstrzymać milionów ochrzczonych katolików przed dołączeniem do protestanckich wspólnot kościelnych, zwłaszcza zielonoświątkowych.

W 1995 roku 80% ludności Ameryki Łacińskiej zidentyfikowano jako katolicką. W 2018 roku stanowili tylko 59%. Odsetek ewangelicznych protestantów przekracza obecnie 20%, a 65% z nich to zielonoświątkowcy.

 

Symboliczny przypadek Brazylii

„Watykan obecnie traci największy katolicki kraj na świecie: to ogromna, nieodwracalna strata” – powiedział José Eustáquio Diniz Alves, znany brazylijski demograf i były profesor krajowej agencji statystycznej. W obecnym tempie szacuje, że na początku lipca katolicy będą stanowić mniej niż 50 procent wszystkich Brazylijczyków.

Przyczyny tego wzrostowego stanu są złożone: zmiany polityczne, które ograniczyły przewagę Kościoła katolickiego nad innymi religiami, oraz postępująca sekularyzacja. Podczas pandemii kościoły ewangelickie były szczególnie skuteczne w wykorzystywaniu mediów społecznościowych do utrzymania zaangażowania swoich wyznawców.

Krytycy wewnątrz i na zewnątrz Kościoła katolickiego wskazują również, że nie spełnia on wymagań religijnych i społecznych wielu ludzi, zwłaszcza ubogich. Latynosi opisują Kościół katolicki jako odłączony od codziennego życia swoich wiernych.

Rozwój teologii wyzwolenia, w którym duchowni kładli nacisk na misję sprawiedliwości społecznej Kościoła, często czerpiąc z idei marksistowskich, nie zdołał przeciwstawić się atrakcyjności religii protestanckich.

Ten spadek wpływów katolicyzmu ma poważne reperkusje społeczne i polityczne. W krajach takich jak Brazylia konwersja na ruch zielonoświątkowców wzmocniła społecznie konserwatywne poglądy od ubogich dzielnic Brazylii po aule Kongresu, pomagając w dojściu do władzy prawicowego prezydenta Jaira Bolsonaro w 2018 roku.

Chociaż prezydent Bolsonaro nadal identyfikuje się jako katolik, został przecież ochrzczony przez zielonoświątkowego pastora w rzece Jordan w 2016 roku w ramach przygotowań do swojej kampanii prezydenckiej. Zielonoświątkowcy i ewangelicy dobrze się prezentują w jego prezydenckim gabinecie i stanowią jedną trzecią brazylijskiego kongresu. Jego żona uczęszcza do kościoła ewangelickiego.

 

Brak duchowości i ducha misyjnego

Według Wall Street Journal głównymi powodami, dla których tak wielu katolików opuszcza Kościół dla innych wspólnot kościelnych, według badań socjologicznych, jest to, że znajdują tam „większy osobisty związek z Bogiem” (81%) i większą pomoc dla swoich członków (60%).

Co więcej, ewangelicy są znacznie bardziej religijni niż katolicy, przy czym większość protestantów (65%) uczestniczy w nabożeństwach częściej niż raz w tygodniu, podczas gdy tylko 16% katolików robi to samo, jeśli chodzi o uczestnictwo we Mszy św.

O. Martín Lasarte, urugwajski kapłan obecny na synodzie w Amazonii, uważa, że ​​ruch teologiczny wyzwolenia często stawiał kwestie polityczne i społeczne ponad doświadczeniem religijnym. W tym przypadku „brakuje w nim egzystencjalnego poczucia radości życia Ewangelią, tego osobistego spotkania, jakie daje człowiekowi wiele kościołów zielonoświątkowych”.

Niektóre ruchy katolickie w Ameryce Łacińskiej próbowały odzyskać zagubioną owcę albo przez naśladowanie zielonoświątkowców, bądź poprzez pewien tradycjonalizm.

Od lat siedemdziesiątych charyzmatyczny katolicyzm próbował utrzymać w swoich szeregach wielu katolików przyciąganych do zielonoświątkowców, poprzez uzdrawianie wiarą i mówienie językami, w połączeniu z katolickimi praktykami, w tym nabożeństwem do Najświętszej Maryi Panny. Według World Christian Database w 2020 roku 22,8% katolików w Ameryce Łacińskiej było charyzmatykami.

Wojowniczy, konserwatywny katolicyzm – nowszy – kładzie akcent na apologetykę. Jednym z głównych liderów jest o. Paulo Ricardo, który ma 1,5 miliona obserwujących na Facebooku: potępił teologię wyzwolenia jako herezję i entuzjastycznie poparł elementy programowe prezydenta Bolsonaro, takie jak przepisy ułatwiające posiadania broni palnej.

 

Finansowa skuteczność ewangelików

Dziesięciny i zyski z imperium biznesowego zarządzanego przez kościoły ewangelickie w Brazylii – obejmującego sieci telewizyjne i stowarzyszenia turystyczne – dały ruchowi siłę finansową, która pozwala mu na ekspansję dla ubogich z przedmieść a także finansowanie kampanii politycznych.

W centrum São Paulo, warta 300 milionów dolarów replika Świątyni Salomona, świadczy o błyskawicznym rozwoju ewangelizacji. Zbudowana w 2014 roku przez jeden z największych i najbogatszych kościołów neo-zielonoświątkowych w Brazylii, prezentuje się powszechny Kościół Królestwa Bożego, a wspomniana świątynia może pomieścić do 10 000 wiernych.

Wielu zielonoświątkowców głosi „teologię dobrobytu” – bardziej znaną w Stanach Zjednoczonych jako Ewangelia dobrobytu – według której łaska Boża odzwierciedla się w materialnym bogactwie. W Świątyni Salomona w São Paulo mężczyźni w garniturach regularnie ustawiają się w kolejce do ołtarza z torbami i czytnikami kart kredytowych, aby otrzymać ofiary, tymczasem pastor obiecuje swoim wiernym, że jeśli tak będą czynić, zostaną hojnie obdarowani.

Niestety, chociaż Franciszek odbył swoją pierwszą międzynarodową podróż do Brazylii w lipcu 2013 r. i od tego czasu odwiedził dziewięć innych krajów w regionie, papież najwyraźniej nie prowadzi krucjaty, aby odzyskać ten region dla katolicyzmu.

 

Źródło: Wall Street Journal / InfoCatolica / FSSPX.Actualités

Tłumaczenie dla Radia Chrystusa Króla w Łodzi: Maria Jung

 

 

 

 WIĘCEJ NA STRONIE

www.radiochrystusakrola.pl

112