WRZESIEŃ
26
Sobota
---------------------
270 / 96
|
Sobota Suchych Dni Września
Wspomninie Śś. Cypriana, Męczennika
oraz Justyny, Dziewicy i Męczennicy
2 KLASA - KOLOR
FIOLETOWY
|
|
Pierwsze lekcje dzisiejszej Mszy
wspominają dwa święta obchodzone przez Żydów w jesieni: Święto Oczyszczenia
oraz Święto Namiotów. Obchodząc te święta Izraelici spełniali obowiązek
wynagrodzenia za grzechy i obowiązek wdzięczności. Jest to myśl przewodnia
Suchych Dni jesiennych. W następnych lekcjach słyszymy zapewnienie, że Pan
Bóg łaskawie przyjmie naszą pokutę, odpuści grzechy i obdarzy swoją łaską. Pora
zbiorów przypomina, że my również mamy przynosić owoce świętości.
Ewangeliczna przypowieść o niepłodnej fidze okazuje nam miłosierdzie
Zbawiciela, który przez zasługi swojej ofiary wyprasza nam czas do poprawy.
We Mszy konwentualnej oraz we Mszy ze święceniami odczytuje się wszystkie
modlitwy i lekcje. Natomiast w innych Mszach po 1 graduale można odmówić
Dominus vobiscum i drugą modlitwę bez Flectamus genua, po czym bezpośrednio
czyta się 6 lekcję.
Wspomnienie Śś. Cypriana i Justyny,
Męczenników.
Św. Cyprian, biskup antiocheński, został ścięty za wiarę około 304 roku. Nie
znamy szczegółów życia i śmierci św. Justyny.
Msza wspólna nr 15 Salus autem, z wyjątkiem kolekty, sekrety i pokomunii
|
LEKCJA - Czytanie z Księgi Kapłańskiej, Kpł 23:26-32
W Święto Oczyszczenia odbywała się jedna z najuroczystszych ofiar Starego
Przymierza. Arcykapłan wchodził z krwią zwierząt ofiarnych do miejsca
Najświętszego. Była to zapowiedź ofiary Chrystusa (porównaj 6 lekcję).
W one dni: Przemówił Pan do Mojżesza i rzekł mu: «Dziesiąty dzień tego
miesiąca siódmego jest dniem Oczyszczenia; będziecie mieli zwołanie święte,
umartwicie postem dusze wasze i złożycie ofiary całopalne Panu. Tego dnia nie
będziecie wykonywali żadnej pracy, bo jest to dzień oczyszczenia, abyście się
oczyścili przed Panem, Bogiem waszym. Każda osoba, która nie umartwi się tego
dnia, będzie wykreślona ze swojego narodu i każda osoba, która by wykonała
jakąkolwiek pracę tego dnia, zatracę ją wpośród jej narodu. Żadnej pracy nie
wykonacie. Jest to prawo wieczne dla potomnych waszych we wszystkich
miejscach waszego zamieszkania. Będzie to dla was szabat, odpoczynek zupełny
i umartwicie (postem) dusze wasze; dziewiątego dnia tego miesiąca wieczorem,
od wieczoru do wieczoru zachowacie odpoczynek wasz» – mówi Pan wszechmogący.
Bogu dzięki.
2. Czytanie z Księgi Kapłańskiej, Kpł 23:39-43
Święto Namiotów trwało osiem dni. W tym czasie Żydzi mieszkali w szałasach na
pamiątkę wędrówki przez pustynię i dziękowali za opiekę Bożą nad narodem
wybranym.
W one dni: Przemówił Pan do Mojżesza i rzekł mu: «Piętnastego dnia, miesiąca
siódmego, gdy zbierzecie zboża z ziemi, będziecie obchodzić święto ku czci
Pana dem dni; dnia pierwszego będzie uroczysty odpoczynek i dnia ósmego
będzie uroczysty odpoczynek. Pierwsze dnia weźmiecie jabłek rajskich, liści
palmowych, gałązek z drzew gęstych, tudzież z wierzb nad rzeką i będziecie
się cieszyć w ciągu siedmiu dni przed Panem, Bogiem waszym. Będziecie
obchodzić to święto ku czci Pana przez siedem dni każdego roku. Jest to prawo
wieczne dla potomków waszych: w miesiącu siódmym będziecie je obchodzić.
Przez siedem dni będziecie przebywać pod szałasami; wszyscy obcy w Izraelu
będą mieszkali pod szałasami; dlatego, aby wasi potomkowie wiedzieli, iż
sprawiłem, że synowie Izraelowi mieszkali pod szałasami, gdym ich wyprowadził
z ziemi egipskiej. Jam jest Pan Bóg wasz».
Bogu dzięki.
|
EWANGELIA - według Św. Łukasza, Łk 13:6-17
Onego czasu: Mówił Jezus do rzesz tę przypowieść: «Człowiek pewien miał
drzewo figowe zasadzone w winnicy swojej i przyszedł szukać na nim owocu, ale
nie znalazł. I rzekł do uprawiającego winnicę: Oto przez trzy lata przychodzę
i szukam owocu na tym drzewie figowym, a nie znajduję. Wytnij je więc; po cóż
jeszcze ziemię zajmuje?» A on odpowiadając rzekł mu: «Panie, zostaw je i na
ten rok, aż je okopię i obłożę nawozem, czy też nie wydałoby owocu, a jeśli
nie, wytniesz je później».
Nauczał też w szabat w synagodze ich. A oto niewiasta, która od osiemnastu
lat cierpiała, była pochylona tak, że nie mogła żadną miarą spojrzeć w górę.
Gdy ją tedy ujrzał Jezus, przywołał ją do siebie i rzekł jej: «Niewiasto,
uwolniona jesteś od niemocy swojej». I włożył na nią ręce, a natychmiast
wyprostowała się i chwaliła Boga.
W odpowiedzi jednak przełożony synagogi, oburzony, że Jezus uzdrawiał w
szabat, mówił do rzeszy: «Jest sześć dni, w które należy pracować, w te dni
więc przychodźcie po uleczenie, a nie w dzień szabatu». A Pan odpowiadając mu
rzekł: «Obłudnicy, czyż każdy z was nie odwiązuje wołu swego albo osła od
żłobu i nie prowadzi, aby go napoić w dzień szabatu? A czyż tej córki
Abrahamowej, którą związał szatan od osiemnastu lat, nie należało od więzi
tej uwolnić w dzień szabatu?» I gdy to mówił, zawstydzili się wszyscy
przeciwnicy Jego, a cały lud radował się ze wszystkiego, co chwalebnie działo
się przezeń.
|