| 
     
    
    
  Posypywanie głów popiołem powstało w
  związku z praktyką publicznej pokuty. W Środę Popielcową pokutnicy wyznawali
  grzechy i przywdziewali włosiennice, a biskup posypywał ich głowy popiołem.
  Po odmówieniu psalmów pokutnych biskup wydalał ich ze świątyni przy śpiewie
  słów, którymi Pan Bóg zapowiedział Adamowi wygnanie z raju. Po ostatnim
  upomnieniu przez biskupa zamykano drzwi zostawiając pokutników na zewnątrz.
  Dzielili się oni na cztery grupy zależnie od stopnia winy. Najniższą
  stanowili «płaczący», którym nie wolno było wchodzić do kościoła. Pozostawali
  oni na dziedzińcu i ze łzami prosili wchodzących o modlitwy. Na drugim
  stopniu byli «słuchający», którzy stojąc razem z katechumenami w przedsionku
  świątyni słuchali pouczającej części Mszy świętej. Pokutnicy trzeciego
  stopnia, «klęczący», zajmowali miejsce w głównej nawie i po wyjściu
  słuchających otrzymywali błogosławieństwo biskupa. Pokutnicy czwartego
  stopnia, «stojący», mieli prawo uczestniczyć w całej Mszy świętej, ale byli
  wyłączeni od Komunii św. Pokutnicy byli zobowiązani do surowych praktyk
  pokutnych, przez które mieli zadośćuczynić za grzechy i dać dowód poprawy.
  Pojednanie pokutników z Kościołem odbywało się w Wielki Czwartek. Z czasem
  także inni wierni zaczęli poddawać się obrzędowi posypania popiołem. Papież
  Urban II na synodzie w Bonewencie w roku 1091 rozszerzył ten obrzęd na wszystkich
  wiernych. 
   
  Popiół jest symbolem znikomości świata oraz pokory i pokuty. Poddając się
  obrzędowi posypania głów popiołem uznajemy publicznie naszą grzeszność i
  wyrażamy chęć poprawy. Na mocy zasług Kościoła otrzymujemy pomoc Bożą do
  gorliwego odbycia Wielkiego Postu. 
    
    
   | 
 
 
  | 
     
  LEKCJA - Czytanie z Księgi Proroka Joela Jl 2:12-19 
   
  Słowami proroka Joela Kościół wzywa nas do postu i wewnętrznego nawrócenia.
  Pokuta, którą głosił Prorok, miała charakter społeczny. Podobnie Wielki Post
  jest okresem wspólnego postu i wspólnej modlitwy całego Kościoła. 
   
  To mówi Pan: Nawróćcie się do mnie całym sercem waszym przez post, płacz i
  żal. I rozdzierajcie serca wasze, a nie wasze szaty. I nawróćcie się do Pana
  Boga waszego, bo łaskawy jest i litościwy, cierpliwy i wielkiego
  miłosierdzia, a współczujący w nieszczęściu. Kto wie, może się odwróci i
  wybaczy i zostawi po sobie błogosławieństwo na ofiarę i płynną obiate dla
  Pana Boga waszego. 
   
  Uderzcie w trąbę na Syjonie, uświęćcie post, zwołajcie zgromadzenie,
  zbierzcie lud, poświęćcie zebranie, w jedno zbierzcie starców, zgromadźcie
  dzieci i niemowlęta. Niech wynijdzie oblubieniec z łożnicy swojej, a
  oblubienica ze swej komnaty. Pomiędzy przedsionkiem a ołtarzem płakać będą
  kapłani, słudzy Pańscy, i mówić będą: «Przepuść, Panie, przepuść ludowi Twemu,
  a dziedzictwa Twego na wzgardę nie wydawaj, by mieli nad nimi panować
  poganie. Czemuż mówią pomiędzy narodami: Gdzież jest ich Bóg?» 
   
  Zapłonął Pan miłością ku ziemi swojej i przepuścił swemu ludowi. I
  odpowiedział Pan, i rzekł ludowi swemu: Oto ja ześle wam pszenicę i wino, i
  oliwę, a nasycicie się nimi. I nie wydam was na wzgardę poganom – mówi Pan
  wszechmogący. 
    
  EWANGELIA - według Św. Mateusza, Mt 6:16-21 
   
  Onego czasu: Mówił Jezus uczniom swoim: «Gdy pościcie, nie bądźcie smutni
  jako obłudnicy. Twarze bowiem swoje wyniszczają, aby okazali ludziom, że
  poszczą. Zaprawdę powiadam wam, że wzięli nagrodę swoją. 
   
  Ale ty, gdy pościsz, namaść głowę swoją i obmyj oblicze swoje, abyś nie
  okazał ludziom, że pościsz, ale Ojcu twojemu, który jest w skrytości. A
  Ojciec twój, który widzi w skrytości, odda tobie. Nie skarbcie sobie skarbów
  na ziemi, gdzie rdza i mól psuje i gdzie złodzieje wykopują i kradną. Ale
  skarbcie sobie skarby w niebie, gdzie ani rdza zepsuje, ani mól stoczy i
  gdzie złodzieje nie wykopują ani kradną. Albowiem gdzie jest skarb twój, tam
  i serce twoje». 
    
   |